new grange en monsterboise - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Jose schans - WaarBenJij.nu new grange en monsterboise - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Jose schans - WaarBenJij.nu

new grange en monsterboise

Door: jose

Blijf op de hoogte en volg Jose

02 September 2008 | Ierland, Dublin

Ben vandaag al vroeg in het internetcafe was om 5uur terug en wil vanavond nog naar de film Mama Mia als ik een kaartje kan krijgen tenminste. En moet nog eten. Vanmorgen al vroeg op kwart voor 8 moest om half 10 bij toeristinformatie zijn waar de bus vertrok om 10uur. Om 10uur vertrokken met de gids best een komisch vrouwtje had een apart lachje zoals die dikke zuster van sister act ongeveer en ze maakte ook de hele tijd grapjes tussendoor wat de meeste gidsen niet doen meestal. Tegen 11uur waren we in new grange dat was dus die naam die ik was vergeten. Vantevoren kon je de tombe vanuit de verte op de heuvel al zien liggen, lag op een berg, was onderweg ook veel mooie natuur te zien dat was ook wel fijn na de steden. Daarna eerst rondkijken in het museum wat erbij was. En daarna naar de tombe waar we een andere gids kregen van daar zelf. Onze gids had al verteld dat we nog geluk hadden dat we in de tombe binnenin mochten want ze hadden het aantal toeristen al van 6000 naar 3000 teruggebracht het afgelopen jaar en misschien dat je in de toekomst wel helemaal niet meer binnenin mocht alleen buiten. Wat ze vertelde was allemaal ze denken dat en anderen beweren weer iets anders dus precies kunnen ze niet zeggen waar en hoe en wat de betekenis is van de tombes. Er is een grote en 4 kleine tombes. De grote tombe is hersteld in de vorm zoals hij er toen moet hebben uitgezien ziet er dus een beetje nieuw uit maar dat had die professor ook in gedachte bij het herstellen hij wilde het laten zien zoals het toen was. Toen ze het vonden in 1962 lagen de ronde stenen overal verspreid rondom de tombe. De ingang was afgesloten dus die moest weer open, maar vanbinnen was alles nog helemaal intact, dus wat wij binnen hebben gezien zag er echt nog zo uit zo als ze het toen hadden gevonden. Door de ingang valt 21december het zonlicht naarbinnen de tombes zijn allemaal een andere richting in gebouwd zodat op de verschillende datums van de jaargetijden de zon in die ingang komt. Ze hadden er ook geraamtes in gevonden en er waren grote stenen op de vloer lang de kant waarvan ze denken dat het offerplaatsen waren maar dat weten ze dus ook niet zeker. De tekens bij de ingang en op andere plaatsen is een soort schrift of oude graffiti die tekens schijnen op meer plaatsen door heel de wereld voor te komen. Wat dus eigenlijk niet door de plaatselijke bewoners kan zijn gedaan in die tijd want was een primitief volk. Daarna hadden we nog tijd genoeg om zelf rond te kijken en te eten was trouwens wel duur dat restaurant. Daarna naar een oud kerkhof in monsterboise gereden met allemaal celtische kruizen wel mooi. Wel was het weer slechter geworden maar hebben toch niet veel regen gehad toen we buiten waren eigenlijk.
Daarna terug naar dublin onderweg zag ik nog een hele mooie regenboog dus die heb ik ook nog even op de foto gezet. Morgen naar Kilkenny moet zelf naar de opstapplaats van de bus gaan, wordt niet gezamelijk vertrokken. Je kon ook niet bespreken dus hoop dat de bus niet vol zit. tot volgend verslag

• 02 September 2008 - 20:14

Cobi:

Ja, ja shop till you drop staat er op dat bord maar volgens het e-mailtje dat ik van je kreeg, gedraag je je heel beschaafd en koop je niet alle winkels leeg. Hartstikke goed van je en precies zoals het een beschaafde v.d.Schans betaamt hé???
    Vandaag weer een leuk verslag en prachtige foto's. Je ziet wel heel veel en dus niet alleen de stad maar ook wat van het landelijke Ierland. Veel plezier morgen op de tocht naar Kilkenny!!!